Het mooie Cape Tribulation

18 april 2017 - Cape Tribulation, Australië

Het leven op het station is zeer leuk en zit vol met verassingen. Na een week lang alleen maar regen en bewolking begon eindelijk de zon te schijnen. Door een verandering in het weer was er ook een verandering de diersoorten die te zien zijn rondom het station. Zo heb ik ook kennis gemaakt met de huntsman spider… Ik ben nu wel gewend aan de grote spinnen die bij het eetgedeelte zitten, die zitten alleen maar in hun web en bewegen bijna niet. De huntsman spiders zijn een ander verhaal. Deze grote spinnen maken geen web waardoor ze moeten jagen op hun prooi, om deze rede kunnen ze ook erg snel rennen. Helaas was ik op een bepaalde ochtend een van deze dames tegen gekomen op het toilet, aan de binnenkant van het gordijn…

Naast de spinnen kwam ik nu ook slangen en varanen tegen. Zo was ik bijvoorbeeld de flying foxes aan het voeren, die overigens heel leuk zijn, toen ik opeens een raar geluid boven mij hoorde. Het bleek een phyton te zijn die bovenop de kooi lag. De slang had naar de flying foxes uitgehaald omdat die enthousiast naar mij toe kwamen voor een druifje. Hugh heeft de slang weg gehaald die we later samen met twee vrijwilligers weer hebben uitgezet.

Phyton

Naast de “avontuurlijke” dieren zijn er ook andere leuke dieren. Zoals ik al had vermeld zijn de flying foxes erg leuk. Het zijn intelligente diertjes die soms wat streken uithalen. Iedere dagen krijgen ze van mij druifjes waar ze gek op zijn en later op de dag krijgen ze hun voedsel dat bestaat uit appels, bananen en druiven. Ik heb filmpje gepost waar te zien is hoe ik ze de druifjes voer. Het blijkt dat ze blonde lange haren ook erg interessant vinden want een van de foxes probeert iedere keer met mijn haar te spelen (ook te zien in een filmpje), zelfs wanneer mijn haren in een staart zitten ben ik niet veilig.

Flying foxes

Mijn onderzoek begint nu ook op gang te komen. Ik ga onderzoeken welke insecten twee verschillende soorten planten bestuiven, waarvan de bestuivers nog onbekend zijn, en ik ga de nectar analyseren. De eerste twee weken was ik aan het oriënteren hoe het onderzoek moet worden uitgevoerd, vandaag ben ik begonnen met het schrijven van het onderzoeksplan. Naast het schrijven van het onderzoeksplan houd ik mij ook bezig met vrijwilligerswerk. Tot nu toe heb ik de zaailingen van kokosnoten verwijderd, strand opgeruimd en bomen geplant op prachtige locaties.

Noah's creek

Vandaag heb ik ook een erg bijzondere ervaring gehad. Hugh en ik gingen Wayne, een vrijwilliger die bomen plant, terugbrengen naar zijn tijdelijke accommodatie. Wayne had al verteld dat er iedere avond daar Cassowaries in de tuin lopen. Cassowaries zijn een van de grootste vogelsoorten ter wereld. Toen we bij de accommodatie aankwamen waren er geen cassowaries te zien, na een paar minuten wachten kwam er een mannetje met drie jonkies tevoorschijn. Ze waren de vruchten van een ramboetan boom aan het opeten. Deze cassowaries waren mensen al gewend dus ze kwamen nogal dichtbij, soms iets te dichtbij voor mijn comfort. Uiteindelijk stond het mannetje 3 meter van mij vandaan en een van de kuikens wilde bijna in mijn tenen pikken. Nadat ik genoeg foto’s en filmpjes had gemaakt hebben we de cassowaries bekeken vanaf een terras met een drankje, borrelhapjes en Nederlandse kaas uit Gouda.

CassowaryCassowariesCassowary kuiken

1. Sandra:
    18 april 2017
    Bijzonder weer dit verhaal. Wat maak je toch allemaal mooie (soms spannende ) dingen mee.
    Je zou bijna vergeten dat je daar bent voor onderzoek, maar dat begint nu ook aardig tot stand te komen dus. Wij genieten een beetje mee vanuit koud Nederland.
  2. Jacqueline:
    18 april 2017
    Het is net een boek wat je zit te lezen! Maar dan echt een "ver van mijn bed"- boek. We kunnen het ons haast niet voorstellen, hier in dit kouwe kikkerlandje, dat er zoveel moois is aan de andere kant van de wereld. Dus wel fijn dat je er foto's bij zet, dan hebben we er toch een beeld bij.
    Wat prachtig allemaal!! Geniet maar volop en succes met je onderzoek, lieverd!
  3. Helen:
    18 april 2017
    Geweldige avonturen! Prachtige foto's, je neemt ons helemaal mee op je reis! Echt genieten van een afstand.
  4. Opa:
    18 april 2017
    Wat een geweldige beleving is het voor mij je verhalen met foto's gelateerd te lezen .
  5. Jan:
    22 april 2017
    Ilse, Spiderwoman en flying foxes whisperer!