Cairns

2 april 2017 - Cairns, Australië

Na een lange reis van 29 uur was ik eindelijk in Cairns aangekomen. Op het vliegveld hoefde ik niet lang te wachten voordat Hugh, de eigenaar van het onderzoekstation en mijn stagebegeleider, mij op kwam halen en naar een hotel bracht. Het hotel zit direct aan de zee waar ik vanuit mijn kamer op uitkijk. Het viel mij op dat er niemand in het water aan het zwemmen was, aangezien dit Australië is zou daar wel een goede verklaring voor zijn… Een paar dagen later zag ik een bord staan met de waarschuwing om niet in het water te zwemmen vanwege de krokodillen.

Waarschuwingsbord

Na een paar uurtjes bijslapen van de reis was ik het centrum van de stad gaan verkennen. Het centrum beschikt over vele winkels, restaurants en een galerij. Wat ik zelf erg leuk vond was de night market. Het is een verzameling van Aziatische kraampjes en een Aziatische food court, de sfeer deed mij denken aan de reis met mijn familie naar Azië 4 jaar geleden.

Terwijl ik in de schemering op de bus wachtte om terug te gaan naar het hotel was er veel herrie door, wat ik dacht, vogels. Later bleek het een gigantische kolonie aan flying foxes te zijn, dit zijn grote vleermuizen met een spanwijdte van 1,5 meter. Elke dag was de kolonie te vinden in de twee dezelfde bomen. Met deze dieren ga ik later werken op het onderzoeksstation.

Flying foxes

Op 1 april had ik de galerij bezocht omdat er op dat moment een expositie was van wetenschappelijke tekeningen van de Australische fauna. Later die dag heb ik de botanische tuin bezocht. Helaas bleek het bezoekerscentrum gesloten maar gelukkig heb ik nog een kaart kunnen krijgen bij een cafeetje. Net toen ik wilde beginnen aan de eerste wandelroute zag ik een Cairns birdwing butterfly, een soort die ik heel graag deze reis wilde zien. Dit is de grootste dagvlindersoort van Australië (12-15 cm). De vlinder die ik zag was het mannetje, die zijn goed te herkennen aan de prachtige felle groene vleugels. Later die dag zag ik ook een birdwing koppel vliegen, het vrouwtje is een stuk groter en beschikt over een bruine kleur. Naast de birdwing heb ik ook de mooie blauwe ulysses butterfly, de four o'clock moth en Ambrax Swallowtail gezien.

Cairns Birdwing butterfly, male

Het eerste pad die ik had genomen was een hikers-pad. Dit was een pad die recht door het regenwoud gaat, het voelde erg afgelegen. Hier waren ook meer spinnen en helaas ook muggen de vinden. De spinnen varieerde van klein en fascinerend (zie spin met het “hoedje”) tot groot en behoorlijk eng. Gelukkig zijn er geen giftige soorten in dit gedeelte van Australië. De grote spinnen die te zien zijn op foto’s waren iets kleiner dan mijn hand.

Orb weaverDoria's Spiny Spider

Na het hikers pad heb ik een paar tuinen bezocht, deze stukken werden goed onderhouden waardoor je minder het gevoel had dat je in de wildernis stond. Het was een mooie tuin die bestond uit exotische planten soorten. Er stond ook een gebouw in het midden van de tuin waar verschillende soorten orchideeën, vleesetende planten en een waterlelie vijver in bevond.  Het hetzelfde gebouw vlogen ook enkele vlinders rond. De botanische tuin beschikte ook over een boardwalk, op dit pad loop je door het regenwoud. Het was daar moeilijk om fauna te kunnen zien maar je hoorde duidelijk aan het geluid van onder andere de vogels dat je daar niet alleen was. Door goed rond te kijken spotte ik de four o'clock moth die verstopt zat onder een groot blad.

four o'clock moth

Nu heb ik mijn laatste volle dag in Cairns, morgen vertrek ik dan eindelijk naar het onderzoekscentrum in Cape Tribulation en kan ik beginnen aan mijn stage!

Groetjes,

Ilse

1. Sandra:
    2 april 2017
    Wat geweldig om zo mee te kunnen lezen en zien wat je allemaal meemaakt. De verhalen hadden wij al een beetje meegekregen natuurlijk maar de filmpjes en foto's maakt het extra mooi.
    Nu op naar Cape Tribulation voor nog meer mooie ervaringen. Geniet ervan en ik kijk uit naar de rest!
    xxxx
  2. Jan:
    Gewéldig Ilse!
    Geniet ervan en succes!
    Mooi geschreven ook☺
  3. Len:
    2 april 2017
    Erg leuk ilse! en zo te zien toch dicht bij spinnen in de buurt gekomen!
    Heel veel plezier en vooral geniet er van!

zeker dat je ga stalken hiero! want wat een pracht foto's!

xx len
  4. Anne:
    2 april 2017
    Ilse, wat super leuk om zo alles te lezen wat je mee maakt. Conner vind alle foto's erg mooi ☺️. Heb plezier en geniet ervan! Xx Anne
  5. Ans:
    2 april 2017
    Ilse wat is her er mooi. Leuk om je zo te kunnen volgen. Veel plezier
  6. Janny van de Laar:
    3 april 2017
    Wat schrijf je boeiend, Ilse! Ik zie uit naar het vervolg, het onderzoekscentrum! Fijn dat we zo een beetje mee kunnen reizen! xxx
  7. Roel:
    5 april 2017
    Hey Ilse, ik was toch ff benieuwd naar je verhaal. Maar holy shit wat gaaf zeg! Ik hoor/zie nog wel het vervolg van je reis tegemoet komen. En anders spreek ik je sws in September weer op school.

Groetjes uit Oeganda!!
  8. Helen:
    6 april 2017
    Hoi Ilse, prachtige foto's en super om je ervaringen te lezen. Zo reizen we met je mee!
  9. Renilde:
    1 mei 2017
    Je ziet daar beesten waar ik nog nooit van heb gehoord. Mooie foto's. Veel suc6 met je verdere onderzoek en belevingen